In 1860 opende Edouard Heuer een kleine horlogewerkplaats in het dorpje St. Imier, in Zwitserland. Het duurde niet lang voordat hij een belangrijke innovatie die wereld in bracht. In 1887 verkreeg hij patent op een mechanisme dat het uurwerk kon laten stoppen doormiddel van een druk op de knop, zoals bij een stopwatch. Dit mechanisme wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt door horlogefabrikanten.
In 1912 ontwikkelde Heuer de eerste chronograaf dat geïnstalleerd kon worden in het dashboard van een auto of vliegtuig. Dit uurwerk vertelde de piloot of bestuurde hoe lang ze al aan het reizen zijn. Hier begon de bijzondere relatie van het merk TAG Heuer met motorvoertuigen.
In de jaren ’20 was Heuer drie keer de officiële tijdwaarnemer van de olympische spelen. Sinds dien heeft het merk TAG Heuer vele andere sportevenementen en teams gesponsord. Zo heeft het voor lange tijd het Williams formule-1 team gesponsord, is het een officiële partner van Red-Bull Racing en is het bovendien de officiële tijdwaarnemer van de Formula One World Championships. Daarnaast is TAG Heuer de officiële tijdwaarnemer van verschillende voetbalcompetities, zoals de Duitse Bundasliga, de Spaanse La Liga en de Italiaanse Serie A.
In 1985 werd Heuer overgenomen door de TAG Group, een holdingbedrijf uit Luxemburg. Na de overname werd er binnen TAG Heuer het doel gesteld om horloges te maken die klaar zijn voor de 21e eeuw. De horloges die sindsdien werden ontwikkeld waren vooral gericht op innovatie en moderniteit.