Hoewel het merk Maurice Lacroix pas in de tweede helft van de 20e eeuw werd opgericht, is het moederbedrijf Desco von Schulthless al veel ouder. Desco werd in 1889 opgericht als een bedrijf dat zich bezighield met handel in zijde en andere producten uit Azië. Vanaf 1933 ging het bedrijf zich ook bezighouden met investeringen in andere marktgebieden. Het bedrijf was goed bekend met de Aziatische markt, en kon daarmee de rol van tussenpersoon vervullen voor andere bedrijven die daar hun producten wilden verkopen.
Al vanaf 1946 ging Desco zich ook bezighouden met de handel in Zwitserse luxehorloges. Het bedrijf werd vertegenwoordiger van de verkoop van grote Zwitserse horlogemerken als Audemars Piquet en Jaeger-LeCoultre in Azië. Vanaf 1961 ging het bedrijf zich ook bezig houden met het in elkaar zetten van horloges voor andere merken.
In 1975 besloot het bedrijf een eigen horlogemerk op te richten. Dit merk werd Maurice Lacroix, vernoemd naar bestuurslid van Desco. De naam werd enkel gekozen omdat het fraai klonk. Lacroix zelf was directeur van zijde in Lyon, en hield zich dus niet bezig met de horlogetak van het bedrijf.
Het horlogemerk Maurice Lacroix werd zo succesvol dat Desco vanaf 1980 volledig stopte met het maken van horloges voor derde partijen, en zich volledig ging focussen op het eigen merk.
Vanaf 1989 ging Maurice Lacroix zijn eigen kasten produceren, zodat het merk nog minder afhankelijk werd van derden.
In de jaren 90 maakte Maurice Lacroix een enorme groei door. Dit was toe te schrijven aan de uitzonderlijk goede prijskwaliteit verhouding van de horloges die het bedrijf produceerde. In deze jaren kwam ook de Maurice Lacroix Masterpiece collectie uit. Deze collectie was een groot succes en werd heel goed ontvangen.